Wonen is leven
 
 
Hoe helpen we onze huurders om duurzaam te wonen?
Vidomes’ duurzaamheidsambities zijn groot. Zo moeten onze woningen in 2022 label B hebben, en in 2030 label A. Stap voor stap maken we onze woningen energiezuiniger. Daarbij is het óók belangrijk dat bewoners weten hoe ze hun woning duurzaam gebruiken. Zo bereiken we samen het beste resultaat. Maar hoe doen we dat? We vertellen u meer over onze pilot Duurzaam Wonen.

Vier natuurlijke voorlichtingsmomenten
Om onze duurzaamheidsambities te bereiken, willen we bewoners zo goed mogelijk informeren over hoe ze hun woning en systemen energiezuinig gebruiken. Daarbij ligt het voor de hand om zoveel mogelijk in te spelen op de ‘natuurlijke contactmomenten’:
  • bij de sleuteloverhandiging aan nieuwe huurders
  • bij het ophalen van de 70% instemming voor energiebesparende maatregelen
  • bij de oplevering van woningen ná onderhoudsprojecten
  • als we ‘achter de voordeur’ komen, bijvoorbeeld bij reparatie of onderhoud

Peiling informatiebehoefte huurders
In onze pilot zijn we begonnen bij de oplevering van woningen ná een onderhoudsproject. Zo hielden we een enquête onder de bewoners van twee pas opgeknapte complexen. We vroegen hen welke informatie ze van ons nodig hebben om energiezuinig te wonen. En of de (standaard) systeeminstructies voor bijvoorbeeld het nieuwe ventilatiesysteem duidelijk zijn. Daar valt nog wel wat te verbeteren!
 
Korte instructies op papier
Uit de enquête bleek dat huurders graag informatie op papier ontvangen – kort en krachtig. Omdat de standaardhandleidingen bij systemen vaak lastig zijn, en omdat niet iedereen het Nederlands goed beheerst, hebben we zelf korte instructies gemaakt met iconen. Bij de twee woongebouwen hangen we komende weken folderbakken op met tips over: het ventilatiesysteem, de centrale verwarming, het voorkomen van vocht en schimmel, de werking van zonnepanelen en algemene bespaartips.

Een voorbeeld van tips ziet u hier: bespaartips.


Persoonlijke uitleg
Daarnaast gaven huurders aan ook graag een persoonlijke toelichting te krijgen. Daarom bieden we de bewoners aan bij het ophangen van de instructies om nog een persoonlijke toelichting te geven. Ze kunnen daar dus zelf voor kiezen, want niet iedereen heeft daar behoefte aan. We doen dat een paar weken later, als het stof letterlijk en de stof figuurlijk is gedaald bij de bewoners. We vragen dan meteen wat ze van de aangeboden informatie vinden, om te kijken hoe we het vervolgens Vidomes-breed willen aanpakken. Daarbij kijken we ook welke trainingen medewerkers nodig hebben, zodat zij de kennis en competenties hebben om die voorlichting goed te geven.

Animatiefilm met bespaartips
Behalve persoonlijke voorlichting en instructiekaarten heeft Vidomes nog meer instrumenten om bewoners bewuster te maken van duurzaam wonen. Naast uitgebreide tips op vidomes.nl/besparen is er ook een animatiefilm met tips om geld en energie te besparen. We maakten de film samen met collega-corporatie WoonInvest en de gemeente Leidschendam-Voorburg.

Zodra we meer resultaten hebben van deze pilot, leest u daar meer over in een volgende nieuwsbrief.

@vidomes
 
facebook.com/vidomes
www.vidomes.nl